اخبار داخلی
شماره: 1093
1391/03/28 - 07:30
سلول های بنیادی در درمان بیماری مغز و اعصاب، فعلاً دارای جایگاه تحقیقاتی است

رییس دومین كنگره 'نوروموسكولار و الكترودیاگنوزیس (مغزو اعصاب )ایران با بیان اینكه سلول های بنیادی افق تازه ای را پیش روی جامعه پزشكی گشوده است، گفت : در زمینه بیماری های عصبی تحقیقاتی در حال انجام است كه در صورت اثبات قطعی نتایج آن می تواند جدیدترین روش درمانی محسوب شود.

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا،دکتر شهریار نفیسی افزود: در درمان بیماری های مغز و اعصاب تحقیقات گسترده ای در حال انجام است به گونه ای كه در حال حاضر سلول های بنیادی بیش از آنكه كاربرد درمانی داشته باشند، دارای جایگاه تحقیقاتی هستند.

وی خاطر نشان كرد : در ایران درخصوص بیماری های عصبی بسیاری از جمله ALS نیز تحقیقاتی در حال انجام است كه در می تواند در آینده نتایج به عنوان جدیدترین روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

نفیسی در ادامه درباره بیماری ALS اضافه كرد : ALS یك بیماری پیش رونده دستگاه عصبی است كه در آن سلول های حركتی موجود در مغز و نخاع به مرور تحلیل می روند.

وی افزود: این عارضه باعث بروز یك ضعف عضلانی پیش رونده، اختلال تنفسی و اختلال بلع می شود.

این فوق تخصص بیماری های نوروموسكولار در خصوص راهكارهای درمانی بیماری ALS گفت: با وجود آنكه روش های درمانی برای این بیماری وجود دارد، اخیرا مباحثی در راستای به كارگیری سلول های بنیادی در جهان مطرح شده است .

نفیسی افزود: البته برخی كشورها نظیر كره، امریكا، سوییس، اكراین و چین بیمار نیز پذیرش می كنند، با این حال تاثیر قطعی این روش در درمان بیماری ها هنوز ثابت نشده است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: دومین كنگره بیماری های نوروموسكولار و الكترودیاگنوزیس از تاریخ 14 تا 18 تیرماه در مركز همایش های بین المللی شهرداری تهران با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی شركت كننده برگزار می شود.

وی با بیان اینكه این كنگره در راستای مرور و بازآموزی مطالب مرتبط با بیماری های عصب و عضله و روش های تشخیصی- درمانی جدید برگزار می شود، گفت: در این كنگره برخی از موضوعات جدید هستند و برای نخستین بار در ایران بحث و بررسی می شود كه در این میان می توان به MRIعضله اشاره كرد.

به گفته وی پروفسور كارلیه از كشور فرانسه سخنران این بخش است و پروفسور عطاریان از امریكا هدایت كارگاه TMS را بر عهده دارد.

به گفته نفیسی كارگاه دو روزه بیماری های ژنتیك و عصبی عضله نیز در دو روز پایانی كنگره برگزار می شود.

دكتر نفیسی اضافه كرد: در این كنگره سخنرانی های اصلی در خصوص پنج محور اساسی است كه شامل بیماری های عضله، بیماری های عصب، عارضه موتورنرون و ALS ، بیماری میاستنی گراو و سندرم های مرتبط و الكتروفیزیولوژی است .
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved